DEVAM: 1- Organların
Diyeti, Hata ile Öldürme, Kasıtlı Öldürme ve Taammüden Öldürmeye Benzer Öldürme
5. İbn Abbas
- - (-)
17118 (1)- İbn Abb as
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) diyet konusunda
dişler ile parmakları kendi aralarında birbirlerine eşit saydı.
[sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
(4/313) rivayet etti.
17119 (2)- İbn Abbas der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Diyet konusunda dişler kendi
aralarında ve parmaklar kendi aralarında birbirlerine eşittirler'' buyurdu.
[sahih]
17120 (3)- İbn Abbas
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Diyet konusunda) bu
ve bu başparmak ve serçe parmak birbirine eşittir" buyurdu.
[Sahih]
17121 (4)- İbn Abbas
bildiriyor: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "(Diyet konusunda)
bu ve bu -yani serçe parmak. ve başparmak.- birbirine eşittir" buyurdu.
[Sahih]
17122 (5)- İbn Abbas der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) başparmak. ve serçe parmağını
birleştirerek: ''(Diyet konusunda) bu ve bu birbirine eşittir" buyurdu.
[Sahih]
6. Ebu Musa el-Eş'ari
- - (-)
17123 (1)- Ebu Musa
el-Eş'ari bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Diyet
konusunda) parmaklar kendi aralarında birbirine eşittir" buyurdu.
Ravi der ki: Gılib'e:
"(Her parmağın diyeti) onar onar mıdır?" dediğimde:
"Evet"
karşılığını verdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Ebu Davud
4/688 (4557), Nesai, kasame (8/56), İbn Mace 2/886 (2654), Darimi, kasame
(2/194) ve İbn Hibban, Mevarid 367 (1527) rivayet ettiler.
17124 (2)- Ebu Musa
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Diyet konusunda)
parmaklar kendi aralarında birbirine eşittir'' buyurdu.
Şu'be der ki: Kendisine:
"(Her parmağın diyeti) onar onar mıdır?" dediğimde: "Evet"
karşılığını verdi.
[Sahih]
17125 (3)- Ebu Musa
bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''(Diyet konusunda) parmaklar
kendi aralarında birbirine eşittir'' buyurdu.
Şu'be der ki: "(Her
parmağın diyeti) onar onar mıdır?" dediğimde: "Evet" karşılığını
verdi.
[Sahih]
17126 (4)- Ebu Musa
bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) parmakların her biri
için (diyet olarak) onar deve vardır diye hükmetti."
[sahih]
17127 (5)- Ebu Musa
el-Eş'ari bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Parmakların
her biri için (diyet olarak) onar deve vardır'' buyurdu.
[sahih]
17128 (6)- Ebu Musa
el-Eş'ari bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
parmakların her biri için (diyet olarak) onar deve vardır diye hükmetti."
[sahih]
7. Ubade
- - (-)
17129 (l)-Z Ubade der
ki: " ... Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yine ağırlaştırılmış
olarak belirlediği diyette otuz tane üç yaşına girmiş dişi deve, otuz tane dört
yaşına girmiş dişi deve ve kırk tane gebe deve ödenmesine hükmetti. Normal
diyette ise otuz tane üç yaşına girmiş dişi deve, otuz tane dört yaşına girmiş
yirmi dişi deve, yirmi tane iki yaşına girmiş dişi deve ve yirmi tane iki
yaşına girmiş erkek deve ödenmesine hükmetti. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in vefatından sonra develerin fıyatı artıp dirhemin değeri düşünce,
Ömer b. el-Hattab diyet olarak verilecek devenin değerini ukiyye (gümüş) ile
hesaplayarak altı bin dirhem değer biçti. Daha sonra tekrar develerin değeri
artıp gümüşün değeri düşünce, Ömer b. el-Hattab her devenin değerini iki ukiyye
olarak hesapIayıp iki bin dirhem ekledi. Sonra tekrar develerin değeri artıp
gümüşün değeri düşünce, Ömer b. el-Hattab devenin değerini üç ukiyye olarak
hesapIayıp diyeti on iki bin dirheme tamamladı. Diyetin değerini haram ayda
üçte bir, haram bölgede ise üçte iki arttırdı. Böylece Harameyn'in diyet
miktarını yirmi bin dirheme tamamlandı. Bedevilerden sahip oldukları sürülerden
diyet alınır. Gümüş ve altın vermeye zorlanmazlar. Her kavimden sahip oldukları
mallardan diyetin kıymeti alınır."
17130 (2)-Z Ubade der
ki: "Şüphesiz ki Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) maden göçüğü
altında kalan kişinin diyeti yoktur diye hükmetti ... " Sonrasında Ebu
Kamil'in hadisinin (öncekinin) aynısını aktardı. Ancak isnadları değişiktir.
Ebu Kamil hadisinde: "İshak b. Yahya b. el-Velid b. Ubade'nin bildirdiğine
göre Ubade: "Bu, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
hükmüdür" ibaresi; Salt rivayetinde ise: "İshak b. el-Velid b.
Ubade'nin bildirdiğine göre Ubade: "Muhakkak ki bu, Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in hükmüdür" ibaresi geçmiştir.